En kvart efter avtalad tid kommer Jenny Lundgren instörtande i butiken på Sigurdsområdet i Västerås. ”Jag var bara tvungen att ...”, inleder hon och börjar måla upp en bild av vardagen för en egen företagare som har både fågelfarm, eget slakteri och butik med försäljning till slutkonsumenter.
För närvarande har hon en anställd i butiken men behovet är större. Det är dock svårt att hitta personal med rätt kompetens.

Hon berättar historien om hur hon köpte Hagbygård utanför Hummelsta och flyttade från Stockholm för att satsa på farmuppfödd vildfågel. Det visade sig ganska snabbt att efterfrågan inte räckte till och i stället blev det kycklingar, kalkoner, gäss och ankor som fick flytta in på gården.
Ett ord som hela tiden återkommer i Jenny Lundgrens berättelse är kvalitet.
Flera gånger försvinner hennes egen historia ur samtalet och ersätts av en allmän diskussion om vad maten vi äter egentligen innehåller. Om korvar som knappt innehåller kött och kycklingar som till en tredjedel består av saltvatten.

Stundtals framstår Jenny Lundgren som en ambassadör för det hon kallar ”bra mat”, snarare än en företagare med ett självklart vinstintresse. – Jag tror inte att det är en övergående trend att folk bryr sig mer och mer om vad de äter. Men vi får väl se hur länge EU kan stå emot klordoppade kycklingar och hormonbehandlade nötdjur från USA.
Hon beskriver matmarknaden som en djungel, där det är nästan omöjligt för konsumenten att alltid göra bra val.
– Maten transporteras mellan olika världsdelar och länder. Sen marineras den, som det så fint heter, och förpackas om. Var den egentligen kommer ifrån får man aldrig veta.

Att Hagbygård har hela kedjan från foderproduktion till förpac-kat kött i butik är Jenny Lundgrens sätt att själv ha kontroll över varje länk i kedjan.
– Vi har en annan kontroll och ett annat ansvar. Det finns ingen annan att skylla på.
Hon jämför gärna sin egen verksamhet med de riktigt stora fågelproducenterna och försöker visa var i skillnaderna ligger.
En viktig sådan är närheten till kunderna och att det hela tiden finns en personlig kontakt i botten. Ledorden i företaget är närhet, trygghet och kvalitet.
– Jag skulle inte kunna behålla gourmetkrogarna i Stockholm som kunder år efter år om vi inte hade en hög kvalitet på våra produkter. De förväntar sig det allra bästa och då är storskaligt och industriproducerat inte intressant.

Att köttet från Hagbygård håller högsta kvalitet fick Jenny Lundgren ytterligare ett kvitto på när Svenska Dagbladets matskribent Mats-Eric Nilsson omnämnde gården i sina böcker Den hemliga kocken och Äkta vara.
Uppmärksamheten gjorde att Jenny Lundgren blev fullständigt nedringd av folk som ville köpa hennes kött.
– Han satt ju i morgonsoffor på tv och stod på föreläsningar och pratade om oss och vår köttproduktion. Vi blev helt tagna på sängen och telefonen ringde oavbrutet, säger Jenny Lundgren.
Då hade hon aldrig träffat författaren, men vid ett senare tillfälle passade hon på att tacka – och skälla – på honom. – Jag tyckte att han åtminstone kunde ha förvarnat oss. Vi var ju inte alls beredda på all uppmärksamhet. Samtidigt avslöjar hennes ansiktsuttryck att upprördhet knappast är hennes starkaste känsla efter all positiv kritik.

Trots anstormningen av kunder som kom i uppmärksamhetens spår är Jenny Lundgren försiktig med att expandera verksamheten. Förra året slaktades 3 500 kalkoner och 16 000 kycklingar och i år blir siffrorna bara marginellt hög-re. På sikt kommer Hagbygård att producera 20 000 kycklingar per år, men där går gränsen.
– Vi vill inte bli större än så. Jag vill inte ha en industri som producerar 200 000 kycklingar om året och en opersonlig kundsupport med 020-nummer. För mig är närheten och den personliga kontakten mycket viktigare.


Freddie Rinderud

http://www.vastmanlandsnyheter.se/element.asp?n_id=1353&m_id=39

Våra produkter

Nyheter & Media